سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور قطعه زیر از این مجموعه به موزه فرش ایران اهدا شده است. این اثر که قدمت آن به حدود سال های ۱۳۲۵-۱۳۵۰ می رسد، بافته ای بلوچ از سیستان و بلوچستان با تار و پودی از پشم و ابعاد ۸۴ در ۷۴ سانتیمتر مربع است. بیانیه: از همان سال های نه چندان دور که چشم و دستم با شگفتی طرح و رنگ در دست بافته های عشایر و روستاییان ایران آشنا شد، بر آن شدم تا در حد تو...
خرسک بافی، هنری که در روستای افتر در شهرستان سرخه از دیرباز وجود داشته است و اکثرِ بانوان افتری با دستان پرهنر خود، نقوش اصیل و زیبایی را با خرسک بافی خلق می کردند. ۱۴۰۳ ۰۸ ۳۰- سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور خرسک، با استفاده از پشم و به کمک دست و ابزار دستی بافته می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری بافنده آن تجلی یافته و همین عامل، وجه تمایز آن از مصنوعات مشابه ماشینی و...
۱۴۰۳ ۰۷ ۲۰- سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور این هنر نه تنها جنبه اقتصادی و کاربردی داشته، بلکه به مرور زمان به عنصری فرهنگی و هنری نیز تبدیل شده است. زنان و مردان هنرمند مینابی با استفاده از مهارت های خاص و نقش های منحصر به فرد، محصولاتی متنوع همچون سبد، زیرانداز، بادبزن، کلاه و دیگر وسایل روزمره و تزئینی را تولید می کنند. این تولیدات که از موادی کاملاً طبیعی و سازگار با محیط زیست ساخت...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور سومین کتاب از مجموعه دست بافته های ایرانی با عنوان « مفرش» - تازه ترین اثر پرویز تناولی توسط انتشارات نظر در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ رونمایی شد. نویسنده: پرویز تناولی شابک: ۹۷۸۶۰۰۱۵۲۲۶۷۳ طرح روی جلد: روشنک مافی طراح گرافیک: محبوبه مهربانی قطع: رحلی کوچک تعداد صفحات: ۱۵۲ نوع جلد: گالینگور سال و نوبت انتشار: چاپ اول ۱۴۰۲ نشر: نظر ا...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور گالری قالیباف در شهر تورینو ایتالیا، متعلق به دکتر طاهر صباحی به دعوت نمایشگاه فروشندگان آنتیک شهر تورینو در این نمایشگاه شرکت کرد. دکتر طاهر صباحی مجموعه دار ایرانی مقیم ایتالیا نمونه های زیبا و ارزشمندی از انواع دستبافته ها را در مجموعه خصوصی خود دارد. او همچنین جهت معرفی فرهنگ مشرق زمین، خصوصا دستبافته ها به علاقمندان ایتالیایی، هر از گاه در محل گالری قال...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران &ndash کارپتور برای پاسداشت ثبت کلاته خیج به عنوان شهر ملی دست بافته های سنتی در هفته صنایع دستی، رویداد بزرگداشت تانه بافی در شهر کلاته خیج با حضور استاندار سمنان، سرپرست اداره کل و معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، فرماندار ویژه شهرستان شاهرود، رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهرود، جمعی از مدیران استا...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران &ndash کارپتور هر قطعه پته نمایانگر داستانی از فرهنگ، هنر و سبک زندگی مردمان کرمان در دوران صفوی و قاجار است پته کرمان یکی از زیباترین و منحصر به فردترین هنرهای دستی ایران، که خاستگاه اصلی آن در استان کرمان است و با نقش ها و طرح های بسیار پیچیده و زیبا شناخته می شود. بطوریکه طرح های گیاهی، اسلیمی، گل ها، و حتی نقوش حیوانی در پته ها به چشم می خورد و استف...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور گلیم عشایری اشمه (ایشمه) که به نام شهر اشمه در استان اوشاک واقع در منطقه دریای اژه ترکیه نامگذاری شده است، در سال 1996 با همت شهرداری این شهر در فهرست محصولات ثبت شده جغرافیایی ترکیه قرار گرفت. گلیم عشایری اشمه که تمام ویژگی های فرهنگ عشایری ترک ها را در خود جای داده است، به ویژه با استفاده از رنگ ریشه و تهیه نخ های دستباف آن جلب توجه می کند. قالی ها...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران- کارپتور خرسک بافی، هنری که در روستای افتر در شهرستان سرخه از دیرباز وجود داشته است و اکثرِ بانوان افتری با دستان پرهنر خود، نقوش اصیل و زیبایی را با خرسک بافی خلق می کردند. خرسک، با استفاده از پشم و به کمک دست و ابزاردستی بافته می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری بافنده آن تجلی یافته و همین عامل، وجه تمایز آن از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه ای...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور آبان 1398 (2019 میلادی) و در نمایشگاهی که برای اولین بار در محل کاخ تبلیغات و امور هنرهای زیبا در پارک والنتینو در تورین برگزار شد، دکتر سید طاهر صباحی بخشی از ۱۷ مجموعه شخصی دستبافته های مخزن خود را برای ارائه در اختیار این نمایشگاه قرار داد. بخش اختصاص داده شده نمونه واگیره های اقوام مختلفی از کوه های مراکشی اطلس بلند تا قفقاز و آناتولی را در برگرف...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور به گزارش سرویس اخبار خارجی کارپتور به نقل از آستانه تایمز، نمایشگاهی با عنوان روز نو The New Day در مرکز هنری کولانشی شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، در کنار معرفی دو نقاش، آثاری از یک مجموعه دار منسوجات سنتی قزاق (توسکییز) را بنمایش گذاشت. ناتالیا کریوتس، گزیده ای از مجموعه توسکییز(رودوزیهای سنتی قزاق) خود را در این نمایشگاه ارایه کرد. پرده های ز...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور نوشته: سوسنبر آقامالیوا قالی بافی یکی از هنرهای کاربردی تزیینی قدیمی آذربایجان است. این هنر که مورد علاقه مردم آذربایجان بود، قرن ها با دقت فراوان از نسلی به نسل دیگر منتقل شد. مردم برای تامین آسایش خود به حرفه اولیه نمدمالی پرداختند و بعدها شروع به بافتن طرح های مختلف از پشم های رنگارنگ روی نمد کردند. در طول هزاره نمد در امور منزل و انواع فرش ترویج شد...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در روستای سهرورد خدابنده کودکی چشم به جهان گشود که در سال های پایانی عمرش فعل خواستن را صرف کرد و نشان داد برای آغاز حتی رسیدن به انتها نیز می تواند نقطه شروع باشد. ماجرای منور رمضانی، نقاش خودآموز زنجانی و معروف به ننه حسن از آنجا شروع می شود که او در سن ۷۰ سالگی که اغلب برای ما سن پیری و رخوت تلقی می شود قلم به دست گرفته و نقاش...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور ماشته سنتی پارچه ای پشمی و ضخیم با ابعاد تقریبی ۲× ۲ متر است، این دستبافته دارای نقوش ساده چهارخانه با رنگ های اغلب روشن است و از آن بیشتر به عنوان رختخواب پیچ استفاده می شود، علاوه بر این دارای مصارف جدید دیگری چون زیرانداز، روانداز، رویه کرسی و میز، دیوار کوب و سجاده است. ماشته یکی از مهم ترین و اصیل ترین بافته های سنتی لرستان و از جمله هنرهایی...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور رودوزی از هنرهای سنتی ایران با انواع و اقسام گوناگونی است که بی شک از سابقه ای طولانی برخوردار است. یکی از مهم ترین خاستگاه های رودوزی ایران، استان هرمزگان است. درواقع رودوزی هایی همچون گلابتون دوزی، برقع، خوس دوزی و شک بافی یکی از مهم ترین رودوزی های این منطقه به شمار می روند. در اینجا به معرفی رشته شک بافی یکی از رودوزی های سنتی استان هرمزگان...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور براساس داده های باستان شناسی، گیلان زمین به لحاظ تاریخی دارای قدمتی چند هزارساله است. یافته های کاوش های صورت گرفته در گیلان هم این در موزه های بزرگ ایران و نیز دیگر کشورها به نمایش گذاشته شده است. دست ساخته های کشف شده از مارلیک، تالش و املش هر یک نمونه ای از خلاقیت و ذوق گیلانیان از دور زمان تا امروز است. ریشه صنایع دستی گیلان بی شک با گذشت...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور فاطمه تهی دست-پژوهشگر و نویسنده بافتن شال در غرب گیلان رواج بیشتری داشت تا آنجا که دهکده ای در تالش جنوبی به همین نام معروف شد. در واقع، قریب به اتفاق شهرها و روستاهای منطقه غرب گیلان با دو دستگاه شال می بافتند و نیاز پوشاک استان را برآورده می کردند. شال که با تلفظ (Shawl) وارد فرهنگ و زبان انگلیسی ها شد، در ابتدا از پشم و سپس از ابریشم بافته می ش...
به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز پنج شنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۱ گفت:« همزمان با سفر استاندار به شهرستان سربیشه، خانه نساجی سنتی شهر مود آغاز به کار کرد.» ۱۴۰۱ ۰۴ ۰۳- سایت اطلاع رسانی فرش ایران - کارپتور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: « خانه نساجی سنتی مود با زیربنای ۸۳۰ مترمربع در...
گلچین غلام ویسی با استفاده از ترکه های نازک درخت ارغوان، محصولاتی ارزشمند و زیبا خلق می کند و سعی در روشن نگاه داشتن چراغ این هنر اصیل دارد؛ او در فضایی کوچک، کارگاهی راه اندازی کرده، که آثار هنری متنوعی را در آن تولید می کند؛ به بهانه هفته صنایع دستی با حضور در کارگاه این بانوی صنعتگر و خوش ذوق کردستانی، در مورد چگونگی و شیوه فعالیتش به گفت وگو نشستیم. ۱۴۰۱ ۰۳ ۳۱- سایت اطلاع رسانی فرش...
سایت اطلاع رسانی فرش ایران _ کارپتور گبه پتویی یا گبه دوطرفه فرشی است که هر دو دو روی آن پرز بافی شده و چنان که از اسم آن پیداست مصرف پتو دارد گبه های دو طرفه عمو ما کار لر بختیاری و لر فارس و قشقایی است. با نمونه ای که از کردهای غربی به دست آمده، بعید نیست که در گذشته های دور تر علاوه بر لرها و قشقایی ها مردمان بیشتری در دامنه های زاگرس آن را می بافته اند و علاوه بر مصرف خود آن...
سرویس اخبار خارجی سایت اطلاع رسانی فرش ایران _ کارپتور به نقل از مجله هالی ارائه از موزه پارچه و هنرهای تزئینی، لیون این مؤسسه مهم - واقع در قطب سابق صنعت ابریشم بافی فرانسه - که مدت ها در معرض تهدید بسته شدن بود در آوریل ۲۰۲۲ به دلیل کاری که آن را به موزه ای بزرگ در قرن بیست و یکم تبدیل می کند، موقتاً تعطیل شد. تصویر © لیون، موزه پارچه &ndash سیلوین پرتو تماشا کنید...
امروزه پالاس بافی به برخی دلایل از جمله نبود بازار دائمی فروش، نزدیک نبودن تولیدات به نیاز مشتریان از رونق افتاده و تنها در معدود روستاها و جهت مصارف شخصی تولید می شود. همچنین از آن جایی که محصول پالاس بافی استفاده چندانی ندارد، این کالا به سوی تزئینی شدن می رود. در نتیجه تولید آن به مرور رو به فراموشی است. گلیم هایی که با « شیوه پودگذاری» بافته می شود، یعنی تنها از نخ تار و نخ...
از آنجایی که این مواریث ملموس هنر است، پس زیبایی جزو لاینفک آن محسوب می شود. مگر برآوردن نیازهای زیبایی شناختی نوعی کارآیی نیست؟ پاسخ به این پرسش ما را به سمت استنباط مفهوم مصرف در این محصولات فرهنگی سوق می دهد. با این تعریف می توان سه دسته شامل ۱- صرف تزئینی مانند هر نوع تابلو ۲- دکوری مانند هر نوع گلدان و ۳- مصرفی مانند ظروف سرامیکی را برای این محصولات متصور شد. هنگامی که از صنایع د...
خراسان جنوبی - سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفتگو با خبرنگار صداو سیما گفت: این مقدار بافته های داری شامل گلیم و پلاس توسط دو هزار و ۲۰۰ نَفَر هنرمند دارای مجوز تولید شد. زهره اسدپور افزود: این هنرمندان ماهانه شش هزار و ٦٠٠مترمربع تولیدات دارند. وی همچنین از تولید ماهانه شش هزار و ۲۵۰مترمربع جاجیم به همت ٢٥٠نفر هنرمند دارای م...
موج بافی، یکی از هنرهای فراموش شده ایرانی است که در آن، فرد موج باف، با استفاده از پشم گوسفند، پارچه هایی با طرح چهارخانه و تمام پشم تولید می کند. این هنر در میان عشایر و کوچ نشینان کُرد بسیار رواج داشته است. به گزارش خبرنگار ایمنا، صنایع دستی مجموعه ای از اصیل ترین و کاربردی ترین هنرها و مهارت هایی است که نشان دهنده هویت و پیشینه هر منطقه است. سال ها است که در کشورمان، به دلایل متفاوتی...
پرویز تناولی: زمانی كه برای اولين بار با گليم های « سفيدگوش» آمل مواجه شدم، نتوانستم جلوی خنده ام را بگيرم، اما بعد به اين فكر افتادم كه اين نام را تغيير دهم. اين نام مرا به ياد داستانی می انداخت كه در آن افرادی بودند كه گوش هايی به بزرگی يك گليم داشتند، به گونه ای كه از يك گوش خود به عنوان زيرانداز و از گوش ديگر به عنوان روانداز استفاده می كردند. مسايل و رويدادهای بعدی، توجه...